
Czy praca tymczasowa wlicza się do stażu pracy?
Praca tymczasowa to jedna z nietypowych form zatrudnienia. W jej ramach, pracownik tymczasowy zostaje zatrudniony przez agencję pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę na czas określony. Wówczas w umowie tej występują aż trzy podmioty: pracownik tymczasowy, agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik.
Jakie korzyści płyną z takiej formy zatrudnienia? Czy można otrzymać zwolnienie lekarskie, pracując tymczasowo? Czy można korzystać z urlopu? I wreszcie, czy umowa o pracę tymczasową wlicza się do stażu pracy? Odpowiadamy.
Jak wygląda umowa o pracę tymczasową?
Umowa o pracę tymczasową przewiduje zatrudnienie pracownika na określony czas do wykonywania konkretnej pracy. Zazwyczaj są to prace o charakterze okresowym, sezonowym lub doraźnym. Firmy często korzystają z tej formy zatrudnienia również wtedy, gdy np. ich pracownicy nie mogą wykonać jakiegoś zadania w terminie bez dodatkowej pomocy “z zewnątrz”, albo gdy potrzebują kogoś do wypełniania obowiązków w ramach zastępstwa tymczasowego.
Wszystkie regulacje dotyczące pracy tymczasowej zawiera Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z dnia 9 lipca 2003 roku.
Pracodawca a pracodawca użytkownik: różnice
Najważniejszą różnicą pomiędzy umową o pracę a umową o pracę tymczasową jest podmiot zlecający. W standardowej umowie o pracę spotkamy się z klasycznym stosunkiem pracodawca-pracownik. Natomiast w umowie o pracę tymczasową relacja ta zawiązuje się pomiędzy trzema podmiotami:
- Pracodawcą użytkownikiem – stroną, która zleca wykonanie zadania danej agencji pracy tymczasowej,
- Pracownikiem tymczasowym – zatrudnionym przez agencję pracy tymczasowej,
- Agencją pracy tymczasowej – stroną, która zatrudnia pracownika i kieruje go do pracy u pracodawcy użytkownika.
W rezultacie zawierane są dwie umowy: jedna pomiędzy pracownikiem tymczasowym a agencją pracy tymczasowej, oraz druga pomiędzy pracodawcą użytkownikiem i agencją pracy tymczasowej. Warto podkreślić, że pracownik tymczasowy może zostać skierowany do pracodawcy użytkownika na okres sięgający maksymalnie 18 miesięcy w ciągu 36 miesięcy następujących po sobie.
Pracodawca użytkownik wyznacza osobie zatrudnionej zadania i kontroluje ich wykonanie. Jednocześnie nie może powierzać jej niektórych obowiązków, np. tych szczególnie niebezpiecznych.
Główne cechy umowy o pracę tymczasową
- Strony umowy – w umowie o pracę tymczasową występują trzy, a nie dwie strony, czyli: pracownik, agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik.
- Warunki zatrudnienia – osoba zatrudniona w pracy tymczasowej może wykonywać pracę na rzecz różnych pracodawców w okresie trwania tej umowy, czyli według potrzeb konkretnej agencji pracy.
- Czas trwania – umowę o pracę tymczasową można zawrzeć tylko na czas określony. Musi wynosić on maksymalnie 18 miesięcy w ciągu 36 kolejnych miesięcy u jednego pracodawcy użytkownika.
- Wynagrodzenie – każdy pracownik tymczasowy powinien otrzymywać wynagrodzenie, które nie jest niższe niż pracownika zatrudnionego na analogicznym stanowisku bezpośrednio u pracodawcy użytkownika.
Czy praca tymczasowa wlicza się do stażu pracy?
Wiele osób zastanawia się, czy praca tymczasowa wlicza się do stażu pracy. Odpowiedź brzmi: tak, ale tylko wtedy, gdy wykonujesz ją na podstawie umowy o pracę. Tylko taka forma zatrudnienia zagwarantuje Ci ujęcie przepracowanego okresu w stażu pracy. Ponadto Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z dnia 9 lipca 2003 r. Dz. U. 2003 Nr 166 poz. 1608, Art 18a,1. nakłada na agencję pracy tymczasowej obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy za ten okres wraz ze wskazaniem terminu wydania tego dokumentu.
Skąd biorą się wątpliwości dotyczące pracy tymczasowej? Ze względu na fakt, iż jest to dość specyficzny sposób zatrudnienia, generuje on wiele pytań. Wiele osób nie wie, podpisując umowę o pracę tymczasową, czy wlicza się do stażu pracy – dlatego podkreślamy, że tak, ale pod warunkiem, że doszło do zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, a nie umowy cywilnoprawnej (np. umowy-zlecenia).
- Podsumowując: jeśli pracownik tymczasowy jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę tymczasową, okres jego zatrudnienia wlicza się do stażu pracy. Dodatkowo jest to okres oskładkowany, czyli wliczany do okresu zatrudnienia, które uprawnia do renty i emerytury.
Czy umowa o pracę tymczasową wlicza się do stażu urlopowego?
Kolejne ważne pytanie dotyczy tego, czy umowa o pracę tymczasową wlicza się do stażu urlopowego.
Tak. Po każdych 30 dniach zatrudnienia, pracownik tymczasowy nabywa prawo do 2 dni urlopu wypoczynkowego. W rezultacie w ciągu całego roku może nabyć prawo do 24 dni płatnego urlopu. Co istotne, urlop ten nie zależy od takich kwestii jak wymiar godzin, staż pracy, czy urlop wykorzystany u poprzedniego pracodawcy.
- Dlatego pamiętaj, że umowa tymczasowa wlicza się nie tylko do lat pracy, ale też pozwala Ci na zwiększenie wymiaru urlopu w przypadku podjęcia kolejnego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
Z kolei okres wypowiedzenia w pracy tymczasowej zależy od czasu trwania umowy. Jeśli obowiązywała ona:
- do 14 dni, okres wypowiedzenia wynosi 3 dni,
- powyżej 14 dni, okres wypowiedzenia wynosi 1 tydzień (liczony od soboty).
Wnioski: czy umowa tymczasowa wlicza się do lat pracy?
Choć istnieje kilka różnic pomiędzy umową o pracę tymczasową, a zwykłą umową o pracę (głównie w kwestii liczby podmiotów, które ją podpisują), to obie formy zatrudnienia liczą się zarówno do stażu pracy, jak i stażu urlopowego. Płatnikiem ZUS jest zatrudniająca Cię agencja pracy tymczasowej. To na niej ciąży obowiązek pokrycia kosztów zatrudnienia, w tym zgłoszenie do składek ZUS.
Ponadto pracownik zatrudniony w ramach takiej umowy może korzystać ze zwolnienia lekarskiego. Dotyczy to również kobiet w ciąży.
Jak więc widać, praca tymczasowa ma wiele zalet. Pozwala zdobyć cenne doświadczenie i sprawdzić swoje umiejętności bez konieczności angażowania się w długofalową współpracę z jedną firmą. Zapewnia też dużą elastyczność zatrudnienia, a przy tym gwarantuje płatny urlop, zwolnienie lekarskie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne.